Reisverslag voorjaarsreis 2011

Door: Diaconale commissie samen bouwen

Voorjaarsreis van 11-4-2011 tot 23-4-2011

Reizigers: Henk Schoonhoven, Gerrit Wolf en Gerry Klein

Voor Gerrit was dit de eerste reis.

11 april – ‘s Morgens om 4.15 uur vertrek richting Oekraïne. De eerste overnachting was in Biscke een plek in de buurt van Boedapest.
12 april – Om 12.00 uur aankomst bij de grens Hongarije-Oekraïne. In Bakos hebben we een kerkdienst bezocht en het geld van de winteractie afgegeven aan de kerkenraad.
13 april – Samen met Sandor Kovaks bezoeken we enkele mensen die gebruik maken van het thuiszorgproject. Samen zijn we naar ds. Artilla Kovacs gegaan en daar horen we dat de dame van de thuiszorg hem veel werk uit handen neemt. Want ondertussen heeft deze dominee geen 2 maar 4 gemeenten, dus een deel van de pastorale zorg komt neer op deze vrouw. Met Sandor hebben we gesproken over een vrouw die geopereerd is aan een poliep in haar darm. Lag daar onder een hoopje dekens en maar afwachten tot ze weer opknapt. Onvoorstelbaar. Aangrijpend. Nadat we dit bezoek hebben afgerond zijn we naar Csongor gereden en hebben bij Pocsai de nieuwe school bekeken.
14 april – Vanmorgen zijn we naar Vinogradov vertrokken om een bezoek aan Istvan Deak (tolk) en Clara te brengen. Samen zijn we naar het jongensweeshuis gegaan voor een bespreking met de directeur over de kosten en de bouw van de nieuwe keuken. De kosten worden geraamd op 769.000 grivnia. Dit is ongeveer € 70.000.
Daarna zijn we samen met ds. Lorant Molnar van Vinogradov en zijn vrouw naar het bejaardenhuis gegaan.
15 april – Vandaag zijn we over een ontzettend slechte weg vertrokken naar Raho. Er ruim 3 uur over gedaan. Voor het doel wat we hier hebben is deze reis een hele onderneming, zeker ook omdat het erg uit de richting is. `s Middags zijn we naar de kerk geweest en alles ziet er netjes uit en goed uit. Helaas is er nog steeds geen dominee.
16 april – `s Morgens vertrokken naar Uj Akli. Daar hebben we het pand bekeken waarin nu kerkdiensten gehouden worden. We hebben met ds. Artilla Lourentz de tekening, gemaakt door Frank Bosch, bekeken en hoe volgens ons de kerk moet worden. Artilla zal de tekening aan zijn gemeente voorleggen om er in het najaar verder over te praten. Hierna zijn we richting Nagypalad gegaan. We hebben Gerrit het jeugdgebouw laten zien en hoe het in Uj Akli kan worden. Na deze bezoeken zijn we weer richting Vinagradov gegaan.
17 april – Vandaag zijn we met Peter en Irene naar een dienst geweest in het nabij gelegen dorpje Verboc. Hier was een, wij zouden zeggen, een zendingsmiddag. De kerk propvol en buiten stonden banken waar net zoveel mensen zaten als binnen. Er waren verschillende `sprekers` en koortjes. Na de dienst, die ruim 2 uur duurde, was er bij de kerk en pastorie gelegenheid om wat te eten en te drinken. Hier kwamen we de onderbisschop Janos tegen. Istvan heeft aan hem gevraagd hoe het zat met een dominee voor Raho. Volgens hem was er zeker de eerste 2 jaar geen dominee beschikbaar. Ook hebben we een bezoek aan de dominee van deze plaats gebracht. Dit is onze laatste dag in de Oekraïne, morgen vertrekken we richting Roemenië.
18 april – Vroeg opstaan om naar Roemenië te gaan. We gaan de grens bij Helmeu over en na ruim 3 uur wachten en het controleren van onze auto en tassen mogen we eindelijk verder. Hierna gaan we naar Mitsztotfalu. Na een voorspoedige reis is het een hartelijk weerzien met ds. Ecsedi Arpad. Hier geld afgegeven voor de winteractie af en een nieuwe kerkauto. Vervolgens hebben we samen met de dominee enkele mensen in de bergen, in Borbatak en in de Diaspore, bezocht die van het geld gebruik maken. Omdat veel mensen in de bergen werkten als houthakker en er op dit moment weinig werk is, is ook hier grote werkloosheid en de armoede schrijnend. Want ook hier, geen werk, geen geld.
19 april – Ook vandaag zijn we weer met ds. Ecsedi op pad gegaan. Weer de bergen in. Na een flinke klim kwamen we een `huisje` tegen. Onvoorstelbaar, dat we ons afvroegen of er werkelijk iemand in woonde. Ja er woonde een 84 jarige man. Zijn zoon komt af en toe en brengt dan wat mee voor z`n vader. We mochten binnen kijken en foto`s maken. Achter het huis stonden nog meer schuren/gebouwen. Blijkt dat daar ook nog een man woont. Niet te geloven. Nadat we hier vertrokken waren zijn we in het dorp beneden nog bij iemand anders geweest maar die wilden niet dat we binnenkwamen. Deze mensen schaamden zich voor hun armoede.
Wat we deze morgen gezien hebben maakt een mens wel even klein en stil. Dat dit nog kan. Dat onze naaste nog zo moet leven.
20 april – Op weg naar Savadisla. We komen om 12 uur aan bij ds. Artilla Balazs, drinken koffie bij de dominee en gaan dan op pad om het jeugdgebouw te bekijken. Dit ziet er ontzettend mooi uit. Ook hier hebben we weer in de bossen en bergen gewandeld. Tijdens onze wandeling kwamen we een vrouw met haar broer en 2 zoons tegen die hout aan het sprokkelen waren. We konden wel zien dat ze het niet breed hadden en hebben haar thuis opgezocht.
`s Middags zijn we naar de fam. Mihaly geweest om een pakket af te geven. Om 19.00 uur was er een dienst die we bijgewoond hebben. Hier aan de kerkenraad het geld voor de winteractie afgegeven.
21 april – Vandaag vertrokken naar Misca. Hier woont Gabor die enkele jaren geleden een paar weken in Nederland is geweest. Henk heeft nog steeds contact met hem. Gabor en Ferry, collega en vriend van Gabor, maken kunststof ramen en kozijnen. De commissie van Oosterwolde heeft een partij bij hen besteld voor een tehuis in hun project, deze. Er mag wel gezegd worden dat het bedrijf ontzettend goed loopt! Hier worden we ook weer hartelijk ontvangen. De kerk en het kindertehuis worden bezocht. De middag benut om te kijken waar de spullen van najaarstransport 2010 naar toe zijn gebracht.
22 april – Vertrek richting Duitsland om daar te overnachten.
23 april – `s Morgens vertrek richting Oldebroek. Aankomst om ongeveer 13.00 uur. We hebben ruim 4600 kilometer afgelegd. Na een lange reis en veel indrukken was het goed om weer thuis te zijn.
Bijzonder, een wereld, zoveel verschillen maar een ding is zowel in de Oekraïne als hier het zelfde. Het geloof in onze God.